Visie en doelen

Ieder kind is uniek.

Dat lijkt vanzelfsprekend, maar als het op huiswerk maken en studeren aankomt, zijn er maar weinig verschillen tussen de verwachtingen die we van kinderen hebben. Toch is het ook hier van belang om in te spelen op talenten en behoeften van elk individueel kind.

  • Hoe leert dit unieke kind?
  • Hoe bestudeert dit kind een tekst?
  • Hoe kan ik als begeleider hierop inspelen?
  • Hoe kan ik dit kind leren plannen en inzicht te krijgen in zijn manier van studeren?
  • Wat zijn talenten en kwaliteiten van dit kind?
  • Wat zijn de valkuilen?
  • Welke instrumenten en vaardigheden kan ik dit kind aanbieden om zijn manier van leren meer efficiënt te maken, met betere resultaten?

Het kind is hierbij proceseigenaar, het kind bepaalt mede de doelen en het traject en neemt hier, samen met begeleiders en ouders
verantwoordelijkheid voor in het plan van aanpak. Het kind geeft aan wat het van de begeleiders nodig heeft. Op die manier verwerft het de kennis en vaardigheden om tijdens latere studies zo efficiënt mogelijk te leren en studeren.

Het is het doel om kinderen een omgeving te bieden waarbinnen ze hun huiswerk zo effectief en goed mogelijk kunnen
maken. Die omgeving heeft in elk geval de volgende kenmerken:

  • Professionele begeleiding
  • Rust
  • Orde
  • Voldoende naslagwerken zoals woordenboeken, atlassen, computers met internetverbinding
  • Mogelijkheden om mét en ván elkaar te leren
  • Mogelijkheid tot pauze/ontspanningsmomenten met een hapje en een drankje
  • Aandacht voor zowel product (het huiswerk dat af is of geleerd is) als proces (de weg daar naar toe)
  • Als het kind thuis komt, is het huiswerk af of bijna af, waardoor er thuis tijd is voor hobby’s of vrienden

Deze kenmerken zorgen samen voor een prettige werkomgeving waarin het kind optimaal presteert en zich voorbereidt op de komende lessen of een proefwerk.

Ik beschik over uitstekende vakinhoudelijke kennis en de juiste vaardigheden om het kind te helpen bij het leren. Verder is er bij elk kind veel aandacht voor het leren plannen en studeren, het ontdekken van kwaliteiten, talenten en valkuilen, zodat  elk kind het beste uit zichzelf kan halen. U wordt als ouder(s) op de hoogte gehouden van de vorderingen van het kind en hebben hier regelmatig overleg over. Indien nodig kan er in overleg met u contact worden gezocht met de leerkracht van de school.